Hoe denken buitenstaanders over de toekomstkansen van de Veenkolonien? De Veendammer cabaretier Arno van der Heyden praat daar woensdagmiddag 9 november over met Gerard Kremer (voorzitter MKB Noord), Willem Foorthuis (hoogleraar gebiedsontwikkeling) en Esther Molenwijk (Dutch Harvest hennepthee). De presentatie vindt plaats op het plein Veendam – Pekela tijdens de Promotiedagen Noord-Nederland voorafgaand aan de traditionele VOC Borrel.

Alle drie hebben zij geen roots in de Veenkolonien, maar hebben desondanks een positieve gefundeerde visie.

De Promotiedagen Noord Nederland worden 8 en 9 november 2016 gehouden in Martiniplaza. Toegang is gratis voor ondernemers. Zij kunnen via de site van de beursorganisatie gratis kaarten downloaden.

Bezoekers die geinteresseerd zijn in de VOC Borrel wordt verzocht zich vooraf aan te melden via info@vocveendam.nl. De organisatie wil graag vooraf een indicatie hebben over het aantal te verwachten bezoekers.

Voorzitter Frank Omta van de Veendammer Ondernemers Club (VOC) blikt vooruit op de oudejaarsbijeenkomst Veendam 2025 die op 9 december wordt gehouden in hotel Parkzicht in Veendam.Arno van der Heyden vraagt ook de wethouders Henk-Jan Schmaal (Veendam) en Hennie Hemmes (Pekela) om hun reactie op het toekomstbeeld dat geschetst wordt.

De VOC Borrel is een traditie op het plein Veendam-Pekela tijdens de jaarlijkse Promotiedagen Noord-Nederland. De borrel wordt gesponsord door de VOC. De presentatie wordt mogelijk gemaakt door bijdragen van Stichting Kabelnet Veendam en Oldenburger | Fritom.

Gerard Kremer is voorzitter van MKB Noord, gebiedsregisseur Oost-Groningen, initiatiefnemer van NL Investeert en voormalig eigenaar van kampeerzaak De Vrijbuiter. Als voorzitter van MKB Noord is hij betrokken bij de regionale retailagenda.

De gemeenten Oldambt, Stadskanaal, Hoogezand-Sappemeer en Veendam trekken samen op om de regionale detailhandel in Oost-Groningen een toekomst te geven. De vier gemeenten hebben daarvoor in mei dit jaar hun handtekening gezet onder een regionale retailagenda, die ze samen met de provincie en MKB Noord uit gaan voeren. Hoe staat het met deze agenda? En hoe staat het met NL Investeert? Hoeveel MKB-ondernemers hebben inmiddels gebruik gemaakt van deze vorm van cofinanciering van bedrijven en projecten?

Willem Foorthuis is hoogleraar gebiedsontwikkeling op de Hanzehogeschool in Groningen. Foorthuis kwam in september in het nieuws met een onderzoek naar mogelijkheden om boeren en ondernemers meer voor de lokale markt te laten produceren. RTV Noord besteedde daar aandacht aan. Foorthuis vindt dat het onderwijs in de stad Groningen veel nauwer betrokken moet worden bij de ontwikkeling van Oost-Groningen. Foorthuis pleit voor het oprichten van een gebiedscoöperatie.

Zowel Kremer als Foorthuis zitten op een lijn wat betreft hun visie voor Oost-Groningen. Zij hebben beiden een uitgesproken mening.

Esther Molenwijk (Dutch Harvest hennepthee) is een jonge vrouw uit Amsterdam die in een paar jaar tijd een nieuw product op de markt heeft gezet op basis van hennepbladeren die overblijven in het productieproces van hennepproducent Dun Agro in Oude Pekela. Esther pendelt regelmatig tussen Amsterdam en Pekela en woont tijdens de oogst in Pekela.

De hennep wordt gebruikt in de autoindustrie en voor de bouw van energiezuinige woningen. De thee is eigenlijk een restproduct. Op YouTube kun je diverse video’s van en over haar vinden. De hennepthee wordt inmiddels onder meer in supermarkt Jumbo verkocht. En sinds kort ook als high tea bij hotel Parkzicht. Samen met Appie Weij ontwikkelde Esther een horecapresentatie voor haar thee.

Gerelateerde informatie