Je bent zakelijk onderweg. Zit in een hotel. Bij een zakenrelatie. Op een terras. Of bent op een beurs. De dekking van je mobiele telefoonprovider is slecht. Maar je moet echt snel even je mail controleren, een site opzoeken of Whatsappen. Wat doe je dan? Je zoekt een veilige gratis WiFi-spot. Audi speelt daar slim op in met een gratis WiFi-service.

Bij gratis WiFi moet je, zeker als ondernemer of bestuurder die vertrouwelijke belangrijke zakelijke informatie wil uitwisselen via mail, oppassen. Je wilt niet dat je datastroom onderschept wordt door kwaadwillende personen. Je wilt niet dat jouw email-accounts gehackt worden. Of dat er iemand meekijkt als je aan het telebankieren bent.

We gaan er vanuit dat je goed weet wat je doet. Dat je het zekere voor het onzekere kiest. Je scant met je smartphone, tablet of laptop de beschikbare free wifi-kanalen. En je wordt vervolgens tureluurs van de vreemde wifi-kanalen met rare exotische of cryptische namen. Een ding weet je dan wel zeker. Je kunt er niet op vertrouwen dat deze gratis verbinding niet wordt onderschept.

Slimme marketeers van Audi spelen op een autobeurs in New York op de wifi-problemen van potentiële klanten in. Ze maken van de nood een deugd. En maken meteen ook handig reclame via de WiFi-kanalen.

Mag je er vanuit gaan dat Audi een betrouwbare aanbieder is van gratis WiFi-service op een beurs? Ja! Dat denk ik wel.

Maar mag je er ook vanuit gaan dat de gratis WiFi-spot met de Audi-reclame echt van Audi is? Ja en nee. Op de autoshow in New York mag je er op rekenen dat Audi er voor waakt dat er geen kwaadwillenden zijn die naast hun officiele wifispots geen illegale kopieën zijn.

Maar als je gewoon onderweg bent in een vreemde stad zou ik oppassen. Iedereen kan heel eenvoudig zo’n gratis WiFi hotspot opzetten. Dat kan zelfs via een smartphone met G4-internet.

Tot zover de risico’s als je als ondernemer onderweg bent. Maar laten we ook naar de kansen kijken. Zoals Audi dat gedaan heeft.

Stel dat je een horecabedrijf hebt. En je biedt gratis WiFi aan. Dan kun je de naam van je WiFi-hotspot net als Audi slim gebruiken om de dagschotel aan te bieden. Of om reclame te maken voor een evenement.

Als je regelmatig klanten ontvangt in je showroom is het slim om een gratis WiFi-hotspot aan te bieden aan klanten die even op hun beurt moeten wachten. Dat hoeft niet via een open kanaal. Je kunt in dit geval ook prima een inlogcode gebruiken die je aan je klanten verstrekt.

Op het moment dat die potentiële klant het WiFi-kanaal opzoekt om in te kunnen loggen ziet hij meteen een aanbieding voorbij komen.

 

 

 

Gerelateerde informatie